Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Sunday, January 16, 2011

~ Soal akal dan hati ~



Sekadar peringatan bersama . . .

Baru-baru ini,saya telah mengikuti satu program yang cukup memberi banyak maanfaat.Dalam program tersebut ,saya tertarik dengan tajuk   ‘akal dan hati’.Walaupun nampak simple tapi input yang disampaikan 
sangat memberi kesan yang membuatkan kita terfikir semula dengan apa yang kita lakukan sebelum ini.




Adakah sebelum ini kita hanya  menggunakan akal? atau hati untuk memahami sesuatu perkara?ataupun menggunakan kedua-duanya?renung-renungkan.. Pada hakikatnya hatilah yang menentukan kefahaman seseorang bukannya akal fikiran kita.Saat kita menghayati dengan hati indirectly akan memberi kesan dalam kehidupan kita.         




                                     
                                          






Sebagai contoh,seseorang yang membaca novel lebih menghayati apa yang dibaca dngan menggunakan hati.Maka dari situ timbul perasaan sedih,lucu,tidak puas hati dan lain-lain. 






Lain pula halnya dengan buku akademik,apabila kita membaca buku accounting sebagai contoh secara tidak langsung kita menggunakan akal fikiran untuk berfikir dan menyelesaikan masalah .Bukannya menggunakan hati kita untuk menghayati subjek tersebut.Begitulah jua dengan Al-Quran,sepatutnya kita menghayati dengan hati . . .sama-samalah kita berusaha.





                     
 “dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi)tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Alllah),dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat denggannya (ajaran dan nasihat) ;mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi ;mereka itulah orang-orang yang lalai.” (surah Al-A’raf 7:179)








7 comments:

rimbunhijau said...

salam...

teruskan menulis ye syida..

~hAmbA ILAHI~ said...

trima ksih zikrulmaut..

rimbunhijau said...

bila nak post baru hamba ilahi??

~hAmbA ILAHI~ said...

berikan sedikit mse lg..
sabar ye..

Anonymous said...

syidah dh ade blog...kagum!

~hAmbA ILAHI~ said...

anonymous siapa kah?
bole tau..

Anonymous said...

xboleh tau..=)